電気学会産業応用部門大会

2018年8月28日(火)~30日(木)に,横浜国立大学にて電気学会産業応用部門大会が開催され,修士1年の落井克人君と鈴木大君が研究成果を発表しました.また,期間中,「磁気浮上と磁気軸受の原理と応用」のシンポジウムにて,「磁気回路兼用型・回転形」に関して発表しました.

 

著 者:落井克仁,朝間淳一,大岩孝彰

タイトル:極薄電磁鋼板を用いた永久磁石モータの基礎特性

内 容:厚さ80μmの積層電磁鋼板を用いた9スロット8極の表面磁石モータの性能評価結果を発表しました.

 

著 者:鈴木大,朝間淳一,大岩孝彰,千葉明

タイトル:ホモポーラ形ベアリングレスモータの高速駆動時における磁気支持特性

内 容:回転子が鉄心のみで構成されるホモポーラ形ベアリングレスモータの高速駆動時の磁気支持特性に関して発表しました.

 

著 者:朝間淳一,千葉明,大島政英,土方規実雄,

タイトル:磁気浮上と磁気軸受の原理と応用-磁気回路兼用型・回転形-

内 容:磁気浮上と磁気軸受に関する最新のテキスト「磁気浮上技術の原理と応用」のベアリングレスモータ部分の解説.ベアリングレスモータの内容としては,初めての日本語で書かれたテキスト.

Abstract:A bearingless motor is defined as a motor with a magnetically integrated bearing function. It is academically distinguished from a magnetic bearing. In a typical motor drive system equipped with magnetic bearings, the motor is separately located from the bearings. Hence, the magnetic circuit for torque generation is completely separated from the circuit for suspension force generation. The bearingless motor, however, has combined magnetic circuits to generate the torque and suspension force, and hence the motor structure can be reduced and the torque density can be improved in comparison with the magnetic bearing. Several types of bearingless motors have been proposed so far. This paper describes principle of the suspension force generation for these bearingless motors.